خرده پیرنگ (mini plot ) اغلب فیلم هایی که امروزه ساخته می شوند در این زیرگروه 1
شناسه پست: 10702
بازدید: 447




خرده پیرنگ (mini plot ) اغلب فیلم هایی که امروزه ساخته می شوند در این زیرگروه 2

🎥
خرده پیرنگ (mini plot )

اغلب فیلم هایی که امروزه ساخته می شوند در این زیرگروه قرار می گیرند .( در تصویر دوم فیلم هایی که در هر گروه قرار گرفته اند را مشاهده کنید )

ویژگی های خرده پیرنگ :

1)پایان باز است  : یعنی یک یا نهایت دو سوال بی جواب در مورد شخصیت ها،سرنوشت آن ها و یا ماجرای داستان در ذهن مخاطب باقی می ماند و نتیجه گیری به عهده خود مخاطب است .(در شاه پیرنگ هیچ سوالی در ذهن مخاطب بدون پاسخ نیست . )

نکته: اینکه سوالات بی پاسخ زیادی در ذهن مخاطب ایجاد کنید،متفاوت یا مدرن نویسی نیست، بلکه نشان دهنده ضعف  در نویسندگی است .

2)کشمکش درونی است : شخصیت هدف مشخصی ندارد که بتوان آن را دید بلکه بیشتر اتفاقات درون شخصیت رخ می دهد .قبلا در مورد فیلم های شخصیت محور توضیح داده شده .در فیلم های شخصیت محور اغلب ماجراهای خیلی خاص و متفاوت دیده نمیشه ما به عمق شخصیت و اینکه درونش چه می گذرد می پردازیم .

3)تعدد قهرمان : چند قهرمان داریم و هر کدام ممکن است خواسته های درونی و بیرونی خودشان را داشته باشند .

4)قهرمان منفعل : شخصیت ها نسبت به شاه پیرنگ ،فعالیت کمتری از خودشان نشان می دهند .

نکته : قرار نیست فیلم ها فقط به این سه دسته تقسیم شوند .ممکن است فیلمی یک قهرمان داشته باشد اما پایان داستان باز باشد . یا تعدد قهرمان داشته باشیم اما پایان داستان بسته باشد . ( یعنی ترکیبی از ویژگی های شاه پیرنگ و خرده پیرنگ را با هم داشته باشد ) .

نکته : این دسته بندی فقط به جهت آشنایی شما با پیرنگ های اصلی است و پیرنگ های فرعی نیز وجود دارند که بدون دانستن آن ها نیز می توان داستان نوشت .

کسانی که به موضوع پیرنگ علاقه دارند می توانند کتاب را بخوانند.
(این کتاب در کارافزار (اپلیکیشن) طاقچه نیز موجود است)

تمرین : به فیلم هایی که به تازگی تماشا کرده اید خوب فکر کنید .کدام یک از این ویژگی ها یا اصول در آن ها وجود دارد ؟



Source

نویسنده

pazzel
كنترل اطلاعات و بارگذاري ديتا

ارتباط با پشتيباني