نام کتاب : ایرانیان یهودی
نویسنده : علی اصغر مصطفوی ، آتوسا مصطفوی
تاریخ حضور یهودیان در ایران به بیش از سه هزار سال پیش باز میگردد و مهاجرتهای اجباری یهودیان از اسرائیل به آشور، بابل و بخشهای غربی و مرکزی ایران در طی چند دوره متوالی. اینان در طول تاریخ با دیگر ایرانیان ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و دینی داشتهاند به طوری که در سیاهکل یهودیان در ماه رمضان همراه با مسلمانان روزه میگرفتند و در کردستان در مراسم صوفیان شرکت میجستند. یهودیان در زندگی فرهنگی ایران حضور فعال داشتهاند و برای خود هویت ایرانی قائل هستند.
کتابی است عمومی که نویسنده کوشیده است در آن به گردآوری اطلاعاتی در مورد تاریخ یهود در ایران بپردازد. منابع این کتاب به زبان فارسی اند بنابراین نباید انتظار اطلاعات نو از آن داشت. اما چند چیز در آن بود که برای من تازگی داشت و جذاب بود:
باور نویسنده به آریایی بودن ابراهیم و یهودیان ( رد سامی بودن یهودیان ). در این کتاب به این بحث صرفا اشاره شده است. آنچه هم آمده بیشتر نقل قول از چند اثر تاریخی در جهان اسلام است که ابراهیم را ایرانی می دانند و بابل را که مسکن نخستین ابراهیم بوده است، شهری در سلطه ی ایرانیان می داند.
اما از این ها گذشته کتاب حال و هوایی انقلابی و استعمارستیز دارد مثلا یهودی ستیزی صفوی را حاصل تاثیرات انگلیسی و کلا اروپایی می داند. صهیونیسم را نیز در این پیوند تفسیرهایی می کند. البته این ها لزوما بد نیستند اما افتادن به وادی گزافه گویی هم چندان دور نمی نماید. به همین دلایل است که مثلا جدی بحثی نمی کند که چقدر از ایرانیان به اسرائیل رفتند و … صرفا هی می گوید یهودیان وطن پرست حاضر نشدن برن و از این حرفا…
کتاب ایرانیان یهودی که در سال هزار و سیصد و شصت و نه چاپ شده می باشد.این اثر توسط علی اصغر و آتوسا مصطفوی نوشته شده است.که انتشارات آن بامداد می باشد.که دارای تعداد دویست و سیزده صفحه می باشد.و با جلد شومیز منتشر شده است. یهودیان در سرنوشت فرهنگی ایران حضور بسیار زیادی داشتهاند و واسه ی خویش هویت ایرانی قائل می باشند. تاریخ حضور یهودیان داخل ایران به قبل از سه هزار سال پیش بر میگردد و سفرهای زوری یهودیان از اسرائیل به آشور و بابل و قسمت های غربی و مرکزی ایران در طول چند زمانه متوالی است.اینان در مسیر تاریخ با دیگر ایرانیان در ارتباط بسیار نزدیک فرهنگی و دینی داشتهاند. به صورتی که در سیاهکل یهودیان در ماه رمضان همراه با مسلمانان روزه گرفته اند و در کردستان در مراسم صوفیان شرکت داشته اند.